5. modul

Što poručuju teškoće u ponašanju posvojenog djeteta i kako se nositi s njima?

Dragi roditelji i svi drugi zainteresirani koji žele znati više o tome što stoji iza teškoća u ponašanju i doživljavanju koje često pokazuju djeca koja su posvojena, a u ranoj ili nešto kasnijoj dobi su izdvojena iz bioloških obitelji, pred vama je 5. modul kojim smo pokušali dotaknuti ovu temu i približiti vam ju. Kako biste razumjeli uzrok teškoća u ponašanju i doživljavanju djece važno je razumjeti prirodu traumatskog iskustva koje najčešće stoji u pozadini ovakvih ponašanja.

Animirani film " Otisak traume" uvest će vas u temu modula.

Zaronimo dublje

Građenje privrženosti u odnosu roditelj-dijete nastalom posvojenjem - utemeljeno na znanjima o traumi

Iako su na spomen posvojenja najčešće asocijacije: predivno iskustvo, plemenitost, spašavanje, ono sadrži puno više od toga. Djeca koja se posvajaju, zbog svojih negativnih pa i traumatičnih iskustava, koja su bila dio njihove povijesti, često imaju problema u prilagodbi na svoje nove posvojiteljske obitelji.

Pročitaj

Pitanja i odgovori (klik za otvaranje!)

Kako bi najjednostavnije opisali što se događa tijekom traumatskog iskustva?

Kada se dogodi intenzivno ugrožavajuće iskustvo, “poput groma iz vedrog neba” ono preplavljuje dijete koje je potpuno bespomoćno. Javlja se reakcija iz primitivnog dijela mozga koji kada uoči opasnost aktivira veliku količinu energije potrebnu za borbu s opasnošću (to se manifestira kroz lupanje srca, plitko disanje, gubitak sline, širenje zjenica, drhtanje). Dijete ne može pobjeći od prijetnje, ukoči se ili postane “mlitavo”, a u pozadini ostaje velika količina energije koja se ne potroši. U bilo kojoj drugoj situaciji koja dijete podsjeti na situaciju u kojoj je bilo preplavljeno, iako sada opasnosti nema, javljaju se isti traumatski simptomi i to budi osjećaje bespomoćnosti i straha.

Koja su to traumatska iskustva koja proživljavaju djeca koja se posvajaju? Radi li se o jednom traumatskom događaju?

Djeca koja su rano izdvojena iz svojih bioloških obitelji su često doživjela traume različite vrste. To ne mora biti samo jedan traumatski događaj (npr. prisustvovanje fizičkom sukobu roditelja) već se može raditi o traumatskom iskustvu tijekom dužeg vremenskog razdoblja tzv. dugotrajne, ponavljajuće traume kao što je život u obitelji u kojoj je stalno prisutna napetost u odnosima, svađe, alkoholizam, emocionalno, fizičko ili seksualno zlostavljanje. Ovakvo okruženje i iskustvo dovodi do osjećaja nesigurnosti. Kod odraslih koji imaju razvijene mehanizme samopodrške i samoregulacije ovakvi događaji izazivaju nesigurnost, a kod djeteta koje još nema razvijenu samoregulaciju, koju uči kroz podršku odraslih, ovo predstavlja veliki stres.

Dijete koje se često premješta iz biološke obitelji, doma, bolnice, posvojiteljske obitelji osjeća se nesigurno zbog toga što još nema razvijene psihičke strukture. Kako bi „ preživjelo“ mora se prilagoditi takvoj situaciji. Tada se aktivira mehanizam borbe, bijega ili pak “ smrzavanja”. Dakle, možemo vidjeti dijete koje postaje aktivno ili čak „preaktivno“. Često u takvim situacijama dijete “odcjepljuje” osjećaje straha, tuge i boli jer su prebolni za njega. Te osjećaje zamjenjuju bijes i agresija. Ovo se događa nesvjesno u situacijama koje se prepoznaju kao ugrožavajuće.

U knjizi Savjeti za preživljavanje za roditelje posvojene djece autori navode kako je moguće da takve „odcjepljene osjećaje“ prepoznaju roditelji posvojene djece kada nakon svađe s djetetom umjesto ljutnje dožive duboki osjećaj tuge koji je u stvari “odcjepljeni” osjećaj djeteta.

Zbog nedostatka povjerenja djeca stvaraju uvjerenja da je opasno ovisiti o drugima jer to može dovesti ponovo do rastanka punog boli i tako se ona bore protiv ovisnosti o drugima. Možemo vidjeti dijete koje u naoko običnim situacijama (npr. pregled kod liječnika) kreću udarati, lupati, bježati i svi ih proglašavaju agresivnima, neprilagođenima, a zapravo se može raditi o situaciji u kojoj je dijete “odcijepilo” osjećaj straha i želi uspostaviti kontrolu, a ovo je jedini način na koji je to naučilo.

Možemo kod djece vidjeti i drukčiji obrazac, a to je izbjegavanje akcije. Tako uočavamo pasivnu djecu koja su „nevidljiva“ i ne privlače pažnju. Ova djeca su stalno na oprezu.

Zašto neka djeca koja su doživjela traumatsko iskustvo nemaju teškoće u ponašanju, a druga imaju?

Kako će dijete reagirati na traumatsko iskustvo ovisi o brojnim čimbenicima. Svaka osoba na traumatsko iskustvo reagira na različit i svoj, jedinstven način. Odgovor će ovisiti o genetskom nasljeđu i dobi, razini unutarnjih resursa, o prirodi i okolnostima (ima li mogućnost podijeliti iskustvo) te kakvu ima podršku  okoline. Uzmimo za primjer dijete koje je još kao beba bilo izdvojeno iz obitelji zbog grubog zanemarivanja i zlostavljanja te zatim boravilo u domu gdje je dobivao pažnju i utjehu u mjeri u kojoj je to bilo moguće, ali ne dovoljno za njega i zatim otišlo u obitelj udomitelja u kojoj je bilo nekoliko godina pa se zbog „neprilagođenosti“ ponovo vratilo u dom. Dijete je postalo „posvojivo“, ali zbog poteškoća u ponašanju nije se uspjelo prilagoditi niti u jednoj obitelji posvojitelja. Ovo dijete je u situacijama koje su ga na neki način podsjetile na traumatsko iskustvo za vrijeme kojeg je  manifestiralo ponašanje pojačane aktivnosti pa i agresivnog ponašanja, kako bi “odcijepio” tugu i bol s kojom se nije mogao suočiti, opet postalo „preaktivno“. Takvo ponašanje mu je nekad služilo da „preživi“ i sada se uvijek aktivira u situacijama koje ga podsjećaju na prijašnje iskustvo. Odrasli ga prepoznaju kao agresivno, neprilagođeno dijete s kojim teško „ izlaze na kraj“.

Neko drugo dijete bi u istoj situaciji koristilo drugi mehanizam - bijega te možda naizgled bilo prilagođeno, ali zapravo „zamrznuto i nevidljivo“. Ovakva djeca mogu također biti stalno na oprezu, preuzbuđena, usmjerena na ponašanje odraslih jer ne znaju što mogu očekivati. Iako je odraslima lakše sa takvom djecom to ne znači da ona ne trebaju pomoć i podršku.

Više o ovom možete pročitati u uvodnom tekstu “Zaronimo dublje”.

Što ako roditelji uopće ne znaju za traumatska iskustva koja su djeca ranije proživjela?

Ako niste živjeli s djetetom i niste dobili informacije o njegovim iskustvima ne možete znati jesu li ih djeca imala, posebno ako su se dogodila u ranoj dobi (predverbalnoj) pa ih samo dijete ne može prepričati. Proživljena iskustva ostaju “spremljena” u tijelu, u dubokim regijama mozga, u nesvjesnom, pa se čini kao da dijete ni ne zna što mu se dogodilo. Osim toga, same traumatske reakcije se mogu godinama “skrivati” i biti neuočljive jer je živčani sustav koji se razvija u stanju kontrolirati višak energije koju traumatsko iskustvo proizvodi. Ipak, najčešće možete primijetiti neka ponašanja ili stanja koja mogu ukazivati da je dijete doživjelo traumu. Budući da je trauma doživljena u predverbalnoj fazi razvoja pohranjena u djetetovom tijelu okidač iz okoline prvo pokrene tjelesne reakcije. Javljaju se kao različite tjelesne senzacije i osjećaji: vrištanje, udaranje, drhtanje, paraliziranost, a mogu ih aktivirati slike, prizori, zvukovi, mirisi koji dijete podsjete na nekadašnje traumatsko iskustvo. Često se takve reakcije dogode izvan/mimo  konteksta situacije u kojoj je trenutno dijete i okolini znaju biti zbunjujuće i teško objašnjive jer ne mogu prepoznati što ih je aktiviralo. 

Osim neposrednih tjelesnih reakcija na okidač koji aktivira traumatsko sjećanje djeca zbog iskustva proživljene traume mogu imati poteškoće u prepoznavanju i u upravljanju emocijama, biti impulzivna, djelovati emocionalno otupjelo, imati različite bolove u tijelu, noćne more, biti „hiper“osjetljiva ili nesvjesna boli. Isto tako mogu imati probleme s koncentracijom, biti sklona sanjarenju, ostavljati dojam prevelike budnosti i opreza, mogu biti i pretjerano poslušna. Kako bi uspostavila kontrolu svojih okolnosti mogu krasti ili pokazivati nasilje prema drugima. Važno je naglasiti da trauma nije jedino moguće objašnjenje za ovakva ponašanja.

Što mogu učiniti roditelji, kako pomoći djetetu?

Ako je vaše dijete doživljavalo različita traumatska iskustva, više puta bilo izdvojeno iz obitelji ili doma vjerojatno nije razvilo povjerenje i osjećaj sigurnosti. Svijet za njega nije sigurno mjesto. Iako vam se može činiti da ste mu tisuću puta pokazali kako može imati povjerenja u vas i biti siguran kako ga nećete napustiti ni pod koju cijenu, dijete možda ne vjeruje u to jer je njegovo iskustvo drukčije i zato je jako važno da to razumijete i s tim se pomirite. Ono što možete je ostati smireni u situacijama kada vaše dijete pokazuje obrazac „borbe“, postaje ljuto, udara, lupa, agresivno je ili čak autoagresivno. Ako se vi uznemirite nećete moći pomoći djetetu. Ako krenete u borbu s njim bit će to borba za moć bez pobjednika. Možete pokušati dijete koje istresa svoju ljutnju razumjeti , reći npr: Jako si ljut ili baš ne vidiš što bi mogao drukčije, teško ti je. Dovoljno je da je roditelj „samo“ tu, prisutan, miran, promatra i  potvrđuje da ti osjećaji postoje, uskladi se s djetetom bez tumačenja.  Kada val pražnjenja prođe (ako je dijete u opasnosti da našteti sebi ili drugome te uništi predmete kaže mu se da može udarati jastuk, vreću, trgati papir i sl.), roditelji će primijetiti pravi trenutak za povezivanje s djetetom i tada ga može pozvati da zajedno dišu, da pušu balončiće od sapunice da potpuno ispuše ljutnju ili mogu pokriti dijete težom dekom  i pustiti  umirujuću glazbu. Može biti od koristi i da roditelj u blizini ima ogledalo i pokaže djetetu njegov izraz u ogledalu te ga pita Kako se osjećaš kada vidiš ovo lice?, a kada dijete odgovori roditelj ga pozove da potom imitira njegove izraze lica koje će mu pokazati i tako se usklađuju kroz razmjenu, a, nakon izraza lica usklađuju se u pokretima.  Ono što roditelj može napraviti je i to da djetetu koje je u svom iskustvu uglavnom naučilo reagirati borbom pomogne da otkrije emociju tuge ili straha koje najčešće stoje ispod ljutnje i ako to uspije onda je zagrljaj prikladan način da dijete osjeti podršku i mir u susretu sa spektrom emocija koje nije u stanju osjetiti samo po sebi već samo uz podršku. Kada roditelj ovako osjetljivo reagira to može donijeti dopuštenje djetetu da mu je teško i on ima šansu osjetiti bol i tugu i pri tome ju izraziti, a to u konačnici donosi olakšanje. Iskustvo nam pokazuje da dijete u takvim situacijama  prihvati utjehu roditelja. Djeca nemaju razvijen živčani, mišićni i perceptivni sustav i potrebni su im odrasli koji će im dati podršku i kroz odnos s njima naučiti kako usmjeriti energiju koja se pojavila.

Postoje li neki konkretni savjeti kako postupati s djetetom kada vidimo da je preplavljen strahom i bespomoćan?

U knjizi Zaštitite svoju djecu od traume autori govore o važnosti da se djetetu koje je doživjelo traumatsko iskustvo, pomogne osloboditi energije koja se aktivirala i to kroz 8 koraka:

  1. Važno je da odrasli/ roditelj osvijesti vlastiti strah u situaciji, osvijesti dijelove tijela, umiri sebe kroz disanje.
  2. Prepoznati situaciju “šoka” (plitko disanje, bljedilo pogled u prazno, dezorijentacija) i reći djetetu da je na sigurnom. Npr: Tu si sa mnom, sada si siguran, ostat ću s tobom.
  3. Nakon što se dijete smiri, usmjeriti mu pažnju na njegove doživljaje. Pitajte ga kako se osjeća, što osjeća u tijelu, gdje, pomozite mu opisati putem pitanja o veličini boli, obliku, boji - djeca tako najlakše opisuju. Ako je premalo za to samo neka vam pokaže gdje ga boli.
  4. Slijedite dijete, dajte mu vremena, minuta - dvije između pitanja uz vašu mirnu prisutnost dat će priliku djetetu da se smiri i opiše bol ili drugu neugodu. Promatrajte tjelesne reakcije djeteta; kako diše...
  5. Važno je ne zaustavljati suze ili drhtanje, neka slobodno plače i drhti, samo ga blago primite i ponovite da ste tu, s njim.
  6. Važno je povjerenje u djetetovu urođenu sposobnost ozdravljenja. I dalje budite mirno prisutni bez požurivanja. Kad primijetite da se dijete počinje okretati i provjeravati okolinu/osvrtati se oko sebe to je znak otpuštanja stresne energije koju je proizveo traumatični događaj.
  7. Potaknite dijete da se odmori čak i ako ne želi. Ova faza omogućava tijelu potpuniji oporavak. Snovi mogu pomoći tijelu da prođe kroz potrebne promjene. Osigurajte djetetu mirno i tiho okruženje.
  8. Na kraju, možda i sljedeći dan kad je dijete smireno i odmorno razgovarajte o tome što osjeća i što je doživio. Pomozite djetetu da prihvati da je sve što osjeća normalno i da ga razumijete. Crtanje i rad s glinom mogu pomoći da dijete izrazi što osjeća. Važno je imati strpljenja za neugodne emocije i ne odvraćati dijete od njih. Pri tom je izrazito važno da zaista imate kapaciteta slušati ih i prihvatiti sve bolne osjećaje jer ih djeca neće izraziti ako je to vama teško jer vas žele zaštititi. 

Važno je znati kako ponekad možemo primijetiti kako dijete kroz igru pokazuje i izražava traumatsko iskustvo. Događa se da najednom u igri dijete pokaže kompulzivnu igru (kompulzija je neodoljiva potreba za ponavljajućim izvođenjem određenih radnji koji sami po sebi nemaju nikakve svrhe, a osoba ih doživljava kao prisilne). Kako to može izgledati? U knjizi Zaštitite svoju djecu od traume spominje se primjer Iz knjige Too scare to Cry autorice Lenore Terr koja opisuje igru 3,5 godišnje djevojčice koja govori da automobili idu na ljude, usmjeravajući dva trkaća automobila prema svojim prstićima. Govori kako usmjeravaju šiljaste dijelove na ljude i ljudi se boje jer će šiljasti dijelovi pogoditi njihove “trbice”, usta i …. pokazuje svoju suknju), a zatim kaže da ju boli trbuh i da se ne želi igrati više. Kada tjelesni osjećaj straha ispliva (bol u trbuhu) djevojčica se zaustavlja s igrom.

Pitanja za razmišljanje

Predlažemo da si uzmete jednu bilježnicu koja će biti vaš mali dnevnik istraživanja dok prolazite kroz module. Jednom tjedno odvojite si neko vrijeme u kojemu imate mir i možete nesmetano „zaviriti u sebe“. Nemojte odgovarati na sva pitanja odjednom, za jedan susret sa sobom odaberite jedno pitanje, nemojte puno razmišljati već zapisujte misli i asocijacije kako vam dolaze, bez previše “cenzure”, ispišite otprilike jednu stranicu teksta na A4 papiru…kasnije možete ako vam se jave neka nova razmišljanja, ideje ili pitanja zabilježiti i njih. Neka ova bilježnica bude samo za vas osobno.

Klik za pitanja!
  1. Vjerujem li da dijete može biti pogođeno događajima kojih se možda više i ne sjeća? Zašto?
  2. Ponašanje mog djeteta mi  se ponekad ne  sviđa i želim  ga usmjeriti na bolje. Ne sluša me kad nešto tražim od njega, ne obazire se na pozive i upute, agresivno se ponaša prema drugima kad nije kako ono želi. Nekad pomislim da je to povezano sa svim onim lošim što je proživjelo, a potom  da je to jednostavno "loše ponašanje", da je rezultat običnog neposluha koje "na licu mjesta" treba ispravljati. Pitam se kad je jedno, a kad drugo? Ima li razlike? 
  3. Kako obično reagiram kada moje dijete pokazuje jaku ljutnju, povlačenje, odbijanje bliskosti ili neobične reakcije na svakodnevne situacije?
  4. Koja ponašanja mog djeteta me najviše emocionalno pogode ili mi je najteže na njih reagirati s toplinom?
  5. Mogu li prepoznati trenutke kada se osjećam bespomoćno, odbijeno ili nedovoljno dobro kao roditelj – i kako to utječe na moj odgovor prema djetetu?
  6. Jesam li i ja kao dijete imao iskustava u kojima sam se osjećao bespomoćno, neshvaćeno ili zanemareno? Kako ta moja iskustva možda oblikuju moj instinktivan odgovor na djetetove teške emocije?
  7. U kojim situacijama možda očekujem od djeteta da "brže prebrodi" nešto – i odakle dolazi ta moja potreba?
  8. Što mogu učiniti ili reći kad ne razumijem ponašanje svog djeteta, ali želim poslati poruku sigurnosti i ljubavi?
  9. Koje roditeljske kvalitete želim razvijati kako bih bio/bila sigurna baza za svoje dijete?
  10. Kome se mogu obratiti kad mi je teško – što mi pomaže da ostanem prisutan/na i suosjećajan/na u izazovnim trenucima?
  11. Jeste li vi proživjeli traumu? Jeste li radili na njoj? Što vam je pomoglo u suočavanju s traumatskim iskustvom?
  12. Kad ste pročitali ovaj tekst koji govori o traumatskim iskustvima imate li osjećaj da bolje razumijete svoje dijete ili bolje razumijete sebe? 
  13. Biste li sada drukčije reagirali  kada ste više svjesni prirode nekih ponašanja djeteta? Što biste drugačije?

Ideje za akciju

Evo nekih prijedloga aktivnosti koje možete odmah iskušati s djecom ili sa sobom...

Za roditelje i djecu

Igrajmo se ljutnje!

Cilj ove aktivnosti je omogućiti djetetu sigurno istraživanje ljutnje te jačati osjećaj sigurnosti i međusobnog povjerenja u odnosu s roditeljem. Roditelju se također u “kao da” situaciji, koja je nije ili je značajno manje preplavljujuća i omogućuje uvježbavanje reagiranja na djetetovu ljutnju na siguran i umirujući način. Kroz zamjenu uloga jača se djetetov osjećaj kontrole u situaciji i razvija empatija.

Igra je prilagođena djeci u dobi od 4 godine na više, no može se uz manje prilagodbe igrati i s mlađom djecom. 

Kako započeti?

Pripremite dijete i ponudite mu da zajedno malo glumite osjećaje. Možete proći kroz različite osjećaje igrajući se pogađanja osjećaja u pantomimi ili samo pitati dijete koje osjećaje poznaje i zajedno proći kroz to kako se oni izražavaju na licu, u stavu tijela i slično. Izvrsno bi bilo u ovom dijelu igre koristiti veliko ogledalo kako bi dijete moglo ogledati osjećaje koje prikazuje ne samo u licu nego i u stavu tijela.  Kada dođete do ljutnje prisjetite se nekih situacija u kojoj ste ljuti i pozovite i dijete da se prisjeti svoga ponašanja.

Tada mu recite da ćete se sada igrati vježbanja ljutnje, ali bez da se stvarno ljutimo. Recite djetetu svakako i da igru možete zaustaviti ako mu se ne svidi, možete za to dogovoriti neki poseban znak ili riječ. 

Dijete glumi ljutnju

  • Roditelj kaže nešto što bi u stvarnoj situaciji moglo izazvati ljutnju (npr. “Ne možeš sada gledati crtić.”). Dijete tada glumi da je jako ljuto: viče, plače, udara jastuk, baca igračku (ali bez ozljeđivanja sebe ili drugih).
  • Roditelj namjerno i svjesno reagira na siguran način: 
    • Ostaje miran.
    • Klekne na razinu djeteta.
    • Govori blagim tonom: "Vidim da (pa kažete što točno vidite u ponašanju- stišćeš šake, zube, ležiš na podu...).Tu sam. Možemo kroz ovo zajedno."
  • Dajte djetetu prostor, ali ne napuštajte ga. Ako dijete želi otići u sobu i biti samo, recite mu da ste tu kada vas zatreba i ponovite to nekoliko puta kroz vrijeme. 
  • Možete i ponuditi, kada je dijete spremno čuti: "Želiš li udahnuti sa mnom?" ili "Mogu ti držati ruku ako želiš."

Zamjena uloga: Roditelj glumi ljutnju

  • Sad dijete glumi roditelja, a roditelj se pretvara da je ljut (primjereno i razigrano). Dijete treba pokušati "umiriti" roditelja na način koji je vidio – to može biti vrlo zabavno i korisno za dijete. Ako ne zna kako reagirati, roditelj može ponuditi pomoć ("Što misliš da mama/tata sada treba?").

Završni razgovor

  • Pitajte dijete:
    • “Kako si se osjećao kad si bio ljut?”
    • “Što ti pomaže kad si jako ljut?”
    • “Što voliš da ja radim kad si ljut?”
  • Podijelite i vi što ste primijetili kod sebe.

Što je važno imati na umu:

Cilj nije zaustaviti ljutnju, već biti sigurna luka dok ona prođe i pomoći djetetu da je nauči izraziti na siguran način. Važno je ne okrivljavati dijete zbog doživljene ljutnje, posramljivati ga ili se ljutiti nazad na dijete. Ljutnja je važna emocija, koja nam daje energiju da poduzmemo nešto kada osjećamo da su naše potrebe i granice ugrožene, pomaže nam da se zauzmemo za sebe. Ako dijete nema priliku izraziti ljutnju i roditelji potiču njezino zatomljavanje ili potiskivanje ona će se i dalje javljati no tada ju dijete može okrenuti prema sebi i iskazivati ju kroz različite tjelesne tegobe poput glavobolje, bolove u trbuhu i slično ili čak samoozljeđivanje. 

Gluma pomaže jer stvara emocionalnu distancu i omogućuje učenje bez pritiska.Djeca kroz ovakvu igru internaliziraju poruku: "I kad sam jako ljut – mama/tata me ne ostavlja. Siguran/sigurna sam."

Još neke mogućnosti:

Osim “igranja ljutnje” možete se s djetetom pokušati igrati uznemirenosti ili npr. straha. Ključna komponenta ove igre je uvježbavanje umirivanja u “kao da” situaciji. Kada dijete odglumi da je uznemireno ili uplašeno roditelj može ponuditi djetetu različite načine umirivanja kao na primjer:

  • Lagano tapkajte dijete po tijelu – počnite od vrha glave, preko ramena, ruku, trupa, nogu pa do stopala. Možete to raditi otvorenim dlanom ili vršcima prstiju. Tapkajte s obje strane tijela istovremeno, ritmično i nježno, poput kišice.

Ova metoda pomaže djetetu da "osjeti svoje tijelo", da se usidri u sadašnjem trenutku i da se smiri. Ritmični pokreti djeluju umirujuće na živčani sustav.

  • Nježno pritisnite djetetove ruke, ramena ili noge – kao da rukama radite lagani "zagrljaj" kojim obujmite čitavo dijete. Možete i pokriti dijete težom dekicom dok leži ili se mazi s vama. Duboki pritisak smanjuje stres i šalje tijelu signal sigurnosti. Ova metoda je posebno korisna kada je dijete preplavljeno emocijama.
  • Zamolite dijete da hoda polako i jako, poput slonića, s punim stopalom po tlu. Možete ga voditi kroz kratku „šetnju“ po sobi – neka čuje i osjeti svaki svoj korak. Ovaj pristup potiče propriocepciju – osjet tijela u prostoru – i pomaže djetetu da se prizemlji i osjeća sigurnije u svom tijelu.
  • Nježno ljuljajte dijete u naručju, u stolici za ljuljanje ili na koljenima naprijed-natrag, uz tihu glazbu ili pjevušenje. Ritam ljuljanja podsjeća na pokrete koje je dijete osjećalo još u maternici. To stvara osjećaj sigurnosti i poznatosti.
  • Prstom ili laganim tapkanjem pratite rubove djetetove ruke dok zajedno brojite prstiće ili pjevate. Možete crtati „sunce“, „krug“ ili „srce“ na dlanu. Ovakav kontakt s djetetom usmjerava pažnju, povezuje vas i stvara osjećaj nježnosti i sigurnosti.
  • Zamolite dijete da zamišlja da puše oblake, svjećice, balone… Neka udahne na nos kao da miriše cvijeće i dugo i sporo izdahne na usta kao da puše balon. Možete koristiti i stvarni balončić ili pero za puhanje. Usmjereno, svjesno disanje automatski usporava rad srca i umiruje tijelo.

Nakon što isprobate neki od načina svakako  provjerite s djetetom kako mu je bilo i je li djelovalo?

Moj životni put/ Mapa moga života

Aktivnost za osobnu refleksiju roditelja (ili zajedničku aktivnost roditelja i djeteta)

Cilj ove aktivnosti je istražiti vlastiti životni put kroz simbole i slike, prepoznati važne točke rasta, boli, donošenja odluka, gubitaka i osnaživanja. Kroz ovu aktivnost možete se povezati se sa sobom u ulozi roditelja, ali i šire, kao osobom s bogatom životnom pričom.

Aktivnost možete raditi i zajedno s djetetom, kada dijete uz vašu podršku crta svoju mapu, svoju životnu priču. Ovakva zajednička aktivnost može podržati vaše povezivanje s djetetom i pomoći djetetu u povezivanju sa sobom i svojom životnom pričom koja je kod djece s iskustvom posvojenja često fragmentirana, nepotpuna i traumatična. 

Potrebni materijali: papir (A4 ili još bolje A3), flomasteri, olovke u boji, pastele; naljepnice, kolaž papir, ljepljive trake (po želji)

Prije nego počnete crtati, uzmite trenutak za razmišljanje:

  • Kako biste opisali svoj život kao putovanje?
  • Kojim sve “terenima” ste prolazili – oluje, usponi, mirne luke?
  • Što vas je oblikovalo, promijenilo, ojačalo?
  • Koji su to ključne “postaje” u vašem životu?

Različite važne događaje iz života možete prikazati pomoću raznih simbola. Evo nekih prijedloga, no nemojte se na njih ograničiti, potražite svoje vlastite simbole: 

  • Prepreke ili teški periodi (npr. močvara, labirint, tama)
  • Prekretnice (npr. most, raskrižje, planinski vrh)
  • Sigurna mjesta ili osobe (npr. kuća, ognjište, svjetionik)
  • Gubitci (npr. isušeno jezero, oluja, pukotina)
  • Vrijeme rasta (vrt, sunčana dolina)
  • Mjesto na kojem ste sada (npr. luka, raskrižje, polje čekanja)
  • Smjer kamo želite ići (puteljak, svjetlo, stijeg, kompas)

Ako radite s djetetom, simboli mogu biti jednostavniji i djetetu razumljiviji – dopustite djetetu neka stvara svoje simbole, ako mu je potrebna podrška donesite neke ideje između kojih dijete može birati, stvarajte simbole zajedno...

Imajte na umu da:

Karta ne mora biti kronološki savršena, važno je da odražava vaše osjećaje. Oslobodite se ideje da mora biti “lijepo” – fokus je na vašem doživljaju, ne estetici. Označite razdoblja kad ste bili izgubljeni, u prijelazu, kada ste gradili nešto novo, kad je nešto završilo. Označite ljude, vrijednosti, ili odluke koje su vas vodile.

Nakon izrade karte, razmislite i zapišite:

Koji dio mape vam je bio najvažniji? Gdje na toj mapi vidite izvore snaga koje sada unosite u roditeljstvo? Postoje li dijelovi koje ste preskočili ili ne znate kako ih nacrtati?

Ova aktivnost može poslužiti i kao temelj za razgovor sa savjetovateljem ili terapeutom!

Ako aktivnost radite s djetetom važno ju je značajno pojednostaviti. Možete koristiti naljepnice za važna mjesta, događaje ljude ili pomoći djetetu u crtanju. Kasniji razgovor treba blago usmjeravati i prilagoditi ga djetetovoj dobi. Neka dijete ispriča priču o svojoj karti. U redu je ako se priča doima izmišljenom ili uključuje likove iz mašte, djeca često kroz priče i simbole prorađuju svoja iskustva. To im omogućuje potrebnu distancu kada im je preteško govoriti o nekim iskustvima ili omogućuje pretakanje iskustava koja su doživjela i prije nego su ih mogla izraziti riječima u priču. 

Djetetova mapa može sadržavati i nepoznate dijelove koji se mogu prikazati oblacima, šumom, spiljom....

Za roditelje

  1. Kako bi pomogli djetetu koje je doživjelo neko traumatsko iskustvo sami trebate biti smireni i osvijestiti što se događa s vama. Kako biste to uvježbali probajte se sjetiti neke situacije kad vas je preplavio strah i nesigurnost. Stanite čvrsto s nogama na pod i osvijestite kako dišete. Duboko udahnite i izdahnite nekoliko puta. Ako vam je ugodno zažmirite i osvijestite gdje se u vašem tijelu nalazi strah. Kad ga “ugledate” udahnite polako i izdahnite i sjetite se da ste sada na sigurnom.
  2. Ako vaše dijete u nekim situacijama koje ne možete objasniti čime su izazvane, reagira borbom, postaje agresivno, udara, bježi , pokušajte napraviti plan za sljedeću takvu situaciju. Možda se nešto promijeni. Zamislite takvu situaciju i odmah obratite pažnju na svoje tijelo, duboko udahnite i izdahnite i svjesno pomislite “treba mu pomoć” dijete je prestrašeno, preplavljeno i ovo je njegova reakcija kako bi preživjelo, nema veze s ovom situacijom. Kad to osvijestite nećete reagirati iz ljutnje nego iz želje da pomognete svom djetetu i tako ćete izbjeći borbu za moć. Sjetite se da će ovakva reakcija proći. Pokušajte mu prići i reći: Vidim da ti je teško. Možda neće htjeti kontakt s vama i  možda će vas udarati. Spriječite to i recite mu da ćete pričekati da se smiri i da ste tu. Vjerojatno je da će se ubrzo smiriti i opustiti. Zagrlite ga i recite mu da je s vama siguran i da ste ovdje. Nemojte dijete nakon toga, kriviti ili posramljivati i ispitivati zašto je to učinilo? To će samo pojačati njegov osjećaj nesigurnosti i neadekvatnosti. Dijete to ne radi svjesno jer je u modu primitivnih dijelova mozga zaduženih za preživljavanje. Možete ga pitati kako se sada osjeća. Možete ga pitati gdje to osjeća u tijelu. S djetetom općenito možete raditi na prepoznavanju osjećaja ljutnje, tuge, radosti, opisivanjem tih osjećaja, pokazivanjem gdje se oni nalaze u tijelu itd.

Iskustva posvojitelja

1. Koje poteškoće ste primijetili u ponašanju Vašeg djeteta i s čim to povezujete?

2. Sada kada ste više informirani o traumatskim iskustvima posvojene djece nalazite li poveznice s nekim ponašanjima Vašeg djeteta i pomaže li Vam to u boljem razumijevanju tih ponašanja?

3. Jeste li se obraćali stručnjacima za pomoć? Ako niste, biste li se obratili i kome?

4. Što biste poručili posvojiteljima kada se suoče s teškoćama?

5. Što biste poručili stručnjacima o tome kako unaprijediti podršku posvojiteljima vezano za temu traume i poteškoća u ponašanju?

Svega pomalo

Slikovnice / Knjige / Film

Peti modul „Što poručuju teškoće u ponašanju posvojenog djeteta i kako se nositi s njima?“

Voditeljica projekta:Tena Erceg Milković

Autorski tim 5. modula: Blaženka Klarić, Dragana Miletić, Martina Špaček

Doprinos 5. modulu: iskustvo posvojiteljice te animirani film „Otisak traume“ autorice Laure Martinović

Povratak na vrh